TenTaNg Aku!!

My photo
aku adalah aku..aku bukan kau..kau bukan aku..sooo layaaaannnn..

Saya SAYANG Kawan Saya:-

.::BloG TaBikaku::.

TABIKA KEM TERENDAK
meyh la singgah

Bilakah Perubahan Itu Harus Bermula?

Setiap insan memiliki keazaman untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Keazaman ini biasanya kita sandarkan pada hari hari tertentu seperi hari pertama tahun baru, hari ulang tahun kelahiran, awal Ramadhan dan sebagainya namun ternyata setelah hari demi hari meninggalkan kita, kita masih ditahap yang sama. Hari-hari yang kita tempuhi sama seperti hari hari yang telah berlalu; kita masih dengan sikap dan ragam yang sama.
Bilakah masanya kita perlu lakukan perubahan? Mungkin ada yang berfikir untuk memulakan perubahan esok atau mungkin awal tahun depan. Inilah yang biasanya berlaku. Sepatutnya perubahan atau keazaman untuk suatu perubahan itu perlu bermula pada hari ini dan pada saat ini juga. Kalau kita katakan kita akan berubah esok, mungkin tahun lepaspun kita pernah membina keazaman yang sama, mungkin begitu juga beberapa tahun lepas pun sama. kalau nak dihitung-hitung mungkin lebih 10 kali kita membina keazaman untuk berubah namun kita masih ditahap yang sama. Jadi, jika kita benar-benar ingin lakukan perubahan yang signifikan maka kita perlu memulakannya sekarang bukan esok, awal tahun depan atau apabila umur kita genap tahun-tahun tertentu.
Bukankah yang menghalang perubahan itu ialah sikap kita yang suka bertangguh. Bukankah untuk berubah itu, sikap pertama yang perlu kita tanggalkan ialah sikap suka bertangguh. Jika kita tidak mulakannya pada saat ini juga, bukankah kita sedang mempertahankan sikap suka bertangguh itu supaya ianya masih tetap berkuasa untuk menentukan yang kita akan kekal seperti sebelumnya. Jadi jika kita masih menanti esok, esok pula kita akan nantikan esok lagi hinggalah genap setahun nanti kitapun mulakan keazaman baru "Aku akan lakukan perubahan esok". Dengan siapa kita sedang berbohong? Bukankah kita sedang menipu diri kita sendiri? Siapakah yang sedang kita persendakan? Bukankha kita sedang mempersendakan takdir kita sendiri?
Oleh itu mulakan keazaman kita disaat ini. bayangkan kita sekarang adalah manusia baru dengan harapan baru. Jadikan hari hari yang kita lalui nanti adalah hari hari yang baru bukan lagi hari hari yang sama. Tentunya menempuh hari hari baru ini menjadikan jiwa kita segar dan bertenaga. Tentunya berhadapan hari-hari yang sama adalah suatu penyiksaan jiwa hingga keazaman kita menjadi pudar dan kehilangan warna.

0 comments:

Total Pageviews