TenTaNg Aku!!

My photo
aku adalah aku..aku bukan kau..kau bukan aku..sooo layaaaannnn..

Saya SAYANG Kawan Saya:-

.::BloG TaBikaku::.

TABIKA KEM TERENDAK
meyh la singgah
Showing posts with label Masak Makan. Show all posts
Showing posts with label Masak Makan. Show all posts

RESEPI PENUH : Biskut Oreo Sweetforest


salam..olaaa..okeyh malas nak bebel banyak2..arini just nak bagi kat korunk resepi penuh biskut yang semalam aku buat tu..jom terai buat..simple jeeee..

Bahan A
280 gm mentega
200 gm gula castor

Bahan B
250 gm tepung gandum
50 gm serbuk koko
30 gm tepung jagung
20 gm biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia
1/2 sudu teh baking powder

Hiasan
Biskut oreo - dikisar halus buang dulu krim dia
Coklat masakan putih cairkan


Cara-cara :
Pukul bahan A hingga kembang
Semua bahan B satukan, kemudian ayak dan masukkan dalam bahan A dan gaul sebati hingga menjadi doh yang lembut.
Doh yang telah siap.gentel bulat2 bentukkan seperti guli angaran berat 6 - 8 gm.
Kemudian golek2kan atas oreo hancur tu.
Bakar pada suhu 150C selama 25-30 minit
Keluarkan biskut setelah masak. Tunggu biskut sejuk.
Paip kan dengan coklat putih.


pe lagik...g la kedai beli bahan2..senang jeeee..semoga berjaya..
^______^

Biskut Raya : BISKUT OREO SWEETFOREST

hollaaaa..salam all..hohoho..adeyhhh sakit pinggang weyhhh..dok buat biskut raya..hehehe..xpe janji puas ati ooo..aku ni memang suker wat biskut2..tapi kalau makan..kureng skit..soo taun ni macam taun2 lepas aku buat kan biskut2 raya tuk abang2 aku..hehehe..bagusnyer adik kan..untung oo dapat adik macam aku..free2 je dapat biskut raya..hehehehe..adeyhh bebel je banyak..biler nak start buat biskut ni???ohohoho..ok jom layan pic..

ehhhh..ehhh..jup korunk nak tau name biskut ni???haaaa tau???camne korunk tauuu???ahahaha..sengal ler aku ni..mesti la tau ann..kan aku dah bagitau kat atas tu..name biskut ni BISKUT OREO SWEETFOREST..pehal SWEETFOREST plak???macam penah dego je name tu...ahakssss..aku saje je buh name tu..sebab biskut ni aku yang buat..sukati aku la nak buh nama ape annnnn..hehehehe...da2 layan je la pic..kang sampai subuh aku membebel..

macam biasa sedia kan bahan2 dia dulu..
 oreo yang telah dikisar halus..
 planta atau majerin atau mentega atau ape jugak adik beradik die..pon boleyh..
 gula yang telah dikisar halus giler..
 serbuk koko yang perlu diayak..
 then planta ngan gula diputar sehingga kembang semangkuk..
pastu masukkan kesemua bahan..gaul sampai sebati..cam biasa la kan..
 sediakan mangkuk ayun ni..
 panaskan oven..
 buat bulat2 then masukkan dalam oreo yang hancur tu..
 then buat la banyak2 pastu pe lagik..bakauuuuu laaa..
haaa..siap daaa..tunggu die sejuk..
 ok..part ni yang paling syiokk..cairkan coklat putih..
 thennnn...pe lagik..contenggggg...
 ishhh..tangan saper ler ni...
 haaaa..hasil contengan tangan kami..cantik???ahahahaha..
 A.I.N????
 waaaaaa...ayam gorenggg..apakah????
 hehehe..xcantik..tapi comel..
adunan kedua...pakai cup wane merah plak..pink nyer da abis..
sooooo...biler dah sejuk per lagikkk..paking je laaaaa..tunggu tuan nyer datang amik..sedap ke???haaaa..itu la persoalan yang sering bermain dipikiran seorang chefffff..ngehngeh..lu pikir la sendiriiiiii...

notadikakibelog->kalau korunk nak resepi penuh..bagitau kat komen yer..

Percubaan Ke 2 mEmbuat MuFFin CoKlat

salam..ohohhhoooo..ari kedua umat islam berpuasa..masih ok..korunk??cume penat skit sebab melayan kerenah anak-anak..hehe..tapi alhamdulillah sumer datang tabika jumper aku cakap yang die puasa..tah betul tah x..aku ia kan je la..hehe..bagus anak ku..camtu la cikgu sayang..ok stop..arini bukan nak stori pasal anak-anak..tapi nak stori pasal tajuk kat atas tu..hehe..jom layan gambar..

opppp..sebelum mule..aku bagi bahan2 nye dulu ok..

Bahan-bahan ( 10 biji )
  • 200g coklat masakan
  • 70g mentega
  • 2 biji telur
  • 50g gula halus
  • 60g tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder

Antara bahan-bahan yang diperlukan
Cairkan coklat. Gunakan kaedah "double boiler" . 
 Kemudian masukkan mentega. Kacau sehingga mentega cair. Selepas tu bolehlah panaskan oven sehingga suhu 170C. 
 Dalam mangkuk lain, masukkan telur dan gula. Kacau sampai sebati. Tak perlu penaik(kembang). 
 Masukkan telur ke dalam mangkuk coklat. Kacau biar campuran sebati. 
 Ayakkan tepung dan baking powder ke dalam mangkuk coklat. Gaul sehingga sebati. 
 Isikan adunan ke dalam bekas muffin or dulang cam aku tu sehingga 1/2 penuh atau 60% penuh. Bakar selama 20 minit. 
 sedang dibakar..
tadaaaa..da siap..senang kan..terai la..gerenti puas ati..hehe..ni percubaan kedua aku..yang first aku wat ngan bebudak kat sekolah..tapi xjadi..hehehe..keras cam biskut..tapi tetap sedap..ceyyhhhh..kali ni aku tgok cam jadi sebab lembut je..xtau la rase die..buka nanti aku rase..ok chauuu..

Total Pageviews