TenTaNg Aku!!

My photo
aku adalah aku..aku bukan kau..kau bukan aku..sooo layaaaannnn..

Saya SAYANG Kawan Saya:-

.::BloG TaBikaku::.

TABIKA KEM TERENDAK
meyh la singgah

Tips Menghadiri Temuduga


ohoo..olaa..rini aku tak nak stori panjang2..just nak share tips..huhu..tips nieyh untuk aku gak..riso nieyh minggu depan nak kena g temuduga..ohoho..so aku kongsi2 la..mane tau korunk pon nak g temuduga cam aku..bleyh la baca2 tips nieyh..hehehe..so jom layan..

Apakah cara terbaik utk mempamerkan/menunjukkan keinginan anda terhadap jawatan yang dipohon semasa temuduga ?
Tip 1 :
Mesra, sentiasa tersenyum (ohoo..aku memang suke senyum.. ^____^)

Apakah cara terbaik mempamerkan keyakinan anda semasa ditemuduga ?
Tip 2 :
Tegas, suara yang kuat (ehemm..sore memang da kuat..takot penemuduga xtahan plak..hehe)

Terangkan mengenai diri anda.
Tip 3 :
+ Jangan ceritakan mengenai diri/kehidupan anda (baikkkk)
+ Berikan ringkasan mengenai latarbelakang pendidikan, pengalaman di dalam pekerjaan yang lalu adalah sangat membantu dengan permohonan perkerjaan anda (hurmm..kena wat ayat nieyh..huhu)

Apakah kekuatan/kelebihan anda /
Tip 4 :
Beritahu mengenai kelebihan yang ada pada diri anda dan bagaimana ia boleh membantu di dalam pekerjaan yang anda pohon. (saya kuat makan incik..hehe)

Apakah kelemahan anda ?(aduhhh..malas plak nak jawap..abaikan bleyh??hehehe)
Tip 5 :
Pilihan utk menjawab soalan sebegini (jawapan yang negatif tetapi sebenarnya bagus/positif):
+ Saya kekadang kurang sabar, tetapi ia membuatkan saya bekerja dengan lebih baik
+ Bila saya memulakan sesuatu projek atau tugasan baru, kadangkala saya lupa makan tengahari
+ Disebabkan saya adalah seorang yang sukakan kesempurnaan, kadangkala ia sukar kerana saya rasakan orang lain tidak dapat memberikan yang terbaik sepertimana diri saya

Berikan jawapan negatif yang tiada kesinambungan dan kaitan dengan pekerjaan anda itu
+ Saya bukan pengeja yang bagus, jadi saya selalu bawa kamus bersama saya
+ Yakinkan penemuduga bahawa tiada kelemahan yang tak boleh anda atasi sekiranya anda diberi jawatan tersebut
+ Beritahu juga, sekiranya terdapat kekurangan/kelemahan anda akan menanganinya dan belajar dari pengalaman itu

Mengapa syarikat ini perlu mengambil anda bekerja ?
Tip 6 :
Terangkan tentang sumbangan yang boleh anda beri kepada syarikat di samping kualiti-kualiti kerja yang lain yang boleh anda lakukan (ohoooo..sumbangan??ermmm..pikir dulu..nak sumbang baju terpakai boleyh??)

6 comments:

Belacanhangit said...

bguna nih!!..

Belacanhangit said...

bguna nih!!..

Leyha said...

hahaha. sumbang baju arh kak? sumbang makanan tak leh ka? hehehee.
gud luck sis! u can do it! ^__^

SwEetForEst said...

mior->hehehe..guna2 kan la bersama..

^___^

SwEetForEst said...

leha->ahahaha..alaaaa..makcik2 tu da bnyak makan..xyah sumbang da..hehehe..

^___^

s u f f i a n said...

wah..teringat masa interview dulu. x perlu hafal semua ni. kalau interview goverment 3 perkara perlu tau. latar belakang pendidikan, isu semasa dan perkara yg berkaitan dgn jawatan. yg penting kena yakin.huhuhuhu~~~

Total Pageviews